‘Super Sunday’ wijktocht in Brasschaat: 80% tekent petitie tegen gehate Turteltaks.

Met 14 vrijwilligers trekken we op zondag 13 maart de wijk ‘Driehoek’ in met de petitie tegen de Turteltaks. Voor de meesten is het de eerste keer dat ze zoiets doen. Hoe gaan de mensen reageren als je komt aanbellen? Op een uitgebreide briefing met een breed assortiment aan hapjes en drankjes werd alles op voorhand nog eens grondig doorgenomen, maar dat is nog altijd wat anders dan de praktijk…

Het valt dus reuze mee. Van bij de eerste geopende deur is het al prijs. “Natuurlijk tekenen we dat. Het is een schande.” Een paar huizen verder: “Hoedje af voor jullie. Jullie doen er tenminste iets aan.” Aan sommige deuren ontspinnen zich vinnige discussies en voorstellen van bewoners voor een ‘betaalboycot’. Een jonge lasser uit de haven kent de PVDA: “Daar ben ik ook bij”. Op onze vraag of hij lid is blijkt ‘Nog niet, maar ik stem wel altijd PVDA’.

Het zonnige weertje heeft ook een effect op het aantal mensen dat er op uit getrokken is. Zowat 70% is niet thuis. Daar laten we een flyertje achter met wat uitleg, petitie en ons contactadres in de wijk. Spijtig genoeg hebben we dat onderschat. We hebben er te weinig bij. Geen nood, we schrijven de adressen op en ons lid in de wijk zorgt voor de rest de komende dagen.

Op enkele uitzonderingen na zijn er geen negatieve reacties. Integendeel, op verschillende plaatsen kregen we aanmoedigingen om verder te doen en bewondering voor onze inzet. “Goed dat er tenminste één partij is die aan de kar trekt, ook al zijn jullie nog klein.”

In de wijk zijn er ook verscheidene appartementsblokken. Daar is het moeilijker. Het is immers minder evident om een parlofoon te overtuigen dan iemand in levende lijve. Toch lukt het hier en daar. Sommigen willen wel even naar beneden komen “Tegen de Turteltaks? Wacht, daar kom ik wel voor naar buiten.”

Twee uurtjes later zijn we terug bij Rik, onze contactpersoon in de wijk, waar ook de briefing plaats vond. Blijkt dat de meesten dezelfde positieve ervaringen hebben. We bezochten in totaal 424 adressen; daarvan waren er 129 thuis. 103 mensen tekenden de petitie – of 80%. Twee bewoners willen lid worden.

In het gesprek nadien, gesterkt door een aperitiefje, wordt afgesproken dat we dit regelmatig gaan herhalen in andere wijken de komende maanden. De kameraden van Brasschaat kregen ook steun van leden uit Kapellen, Kalmthout , Brecht en Wuustwezel. Ze willen hun ervaringen wel gebruiken om hun basisgroepen te overtuigen om hetzelfde te doen in hun eigen gemeente.

Uit alles bleek ook het volgende: de ‘Turteltaks’ kan inderdaad de ‘achilleshiel’ van de regering worden. Doorduwen met onze acties is de boodschap. Steun is er genoeg. Het is vooral nodig de mensen te overtuigen dat het ‘iets uithaalt’, want zelfs de meest rabiate tegenstanders van de gehate taks twijfelen soms daar aan. Onze processen tegen de energietaksen zijn daarin ook belangrijk.

Tags:
Turteltaks