Sport- en spelnamiddag op Arenaweide. Gratis beweging en fruit voor alle kinderen.

Woensdagnamiddag speelden 60 kinderen op de Arenaweide tijdens een gratis sport- en spelnamiddag van PVDA Deurne en Marianne, de vrouwenbeweging van de PVDA. Met deze zonovergoten pretnamiddag toonden de jeugdige vrijwilligers aan hoe je buurtkinderen op een leuke en laagdrempelige manier kan laten samen spelen.

De kinderen konden zich uitleven met een parachute, touwtrekken, een kruiptunnel naar het verleden en een schmink- en knutselstandje. De jonge monitoren van de Pioniers hielpen de kinderen doorheen de namiddag. Op het einde van al deze spelletjes wachtte dan een fris drankje en een fruitsaté om de dag lekker en gezond af te sluiten.

PVDA Deurne wil met deze gratis sport- en spelnamiddag ook aantonen hoe je jeugdactiviteiten anders kan organiseren. De Stad Antwerpen startte afgelopen paasvakantie met een digitaal inschrijvingsplatform voor de A-kaartactiviteiten. Met de lancering van dit platform maakt het stadsbestuur de A-kaartactiviteiten betalend, van €2,5 tot €15.

Heel wat kinderen in deze stad zullen door het hoge kostenplaatje moeilijker of helemaal niet meer mee kunnen doen aan allerlei sport- en spelactiviteiten. Stel je maar eens voor dat je als ouder moet betalen voor drie kinderen. Om nog maar te zwijgen over de drempels voor gezinnen waar het inkomen rond de armoedegrens ligt.

Bovendien groeit volgens de recente kindrapporten van Kind & Gezin 27,1% van de jonge kinderen in Antwerpen op in kansarmoede. PVDA Deurne en Marianne vragen met deze sport- en spelnamiddag blijvende aandacht voor een open en laagdrempelig jeugdaanbod op alle Deurnese pleinen.

Bekijk hieronder enkele sfeerbeelden met dank aan fotografe Karina Brys.