Ja, wij willen de Tuin van Deurne

Woensdag 22 juni legde PVDA de Tuin van Deurne aan. Deze Tuin zal de Ring overkappen tussen het Rivierenhof en het Sportpaleis. Toch blijft BAM verder werken aan zijn tracé en de beruchte Hollandse Knoop. PVDA districtsraadslid Bart Ostyn wil die werken stilleggen. N-VA en CD&V stemden zijn voorstel in de districtsraad van Deurne weg.

De PVDA van Deurne verwelkomt de beloften van de onderhandelaar van de Vlaamse regering, overkappingsintendant D'Hooge. In overleg met de actiegroepen zei deze intendant op 2 juni dat hij de Ring ook wil overkappen tussen het Rivierenhof en het Sportpaleis. Hij wil hier de Tuin van Deurne aanleggen en dus de Hollandse Knoop schrappen. Die Knoop is het verkeersknooppunt van het BAM-tracé, is 27 rijstroken breed, niet overkapbaar en niet verenigbaar met Ringland.

"Maar," zo zegt Kristof Vissers, fractievoorzitter van PVDA Deurne "als die Hollandse Knoop er niet komt, dan moet BAM dringend de geldverslindende werken voor de verplaatsing van het Schijn stoppen. Deze werken kosten ons 63 miljoen euro en zijn overbodig als de Tuin van Deurne er komt. Dat bevestigde de intendant ons nog deze week."

Samen met buurtbewoners legde PVDA Deurne woensdag het eerste stuk van de Tuin van Deurne aan. "We willen met onze ludieke actie tonen wat deze overkapping voor de buurt kan betekenen" vult Vissers aan.

PVDA districtsraadslid Bart Ostyn zette deze geldverspillende werken een dag later op de agenda van de districtsraad van Deurne. Hij wilde met de volledige districtsraad een advies geven aan het stadsbestuur en de Vlaamse regering om deze zotte kosten van 63 miljoen euro niet uit te geven. N-VA en CD&V besloten om dit advies niet te steunen en stemden zo dit voorstel nipt weg.