Rechtbank geeft PVDA gelijk: Turteltaks afgeschaft

De Turteltaks is niet alleen onrechtvaardig, maar ook onwettelijk. Het Grondwettelijk Hof geeft de PVDA gelijk in het Turteltaksproces. De Turteltaks wordt vernietigd en houdt vanaf 2018 definitief op te bestaan. “Een grote overwinning” zeggen Peter Mertens en Tom De Meester, initiatiefnemers van het Turteltaksproces.

“Een fantastische overwinning voor de bijna 20.000 deelnemers aan het Turteltaksproces”, zeggen initiatiefnemers Peter Mertens en Tom De Meester in een eerste reactie. “Het Turteltaksproces bewijst dat actie loont. Echte kracht komt van onderuit.”

“Het Grondwettelijk Hof geeft ons definitief gelijk. De Turteltaks is niet alleen onrechtvaardig, maar ook onwettelijk. De Grondwet zegt dat je hetzelfde niet twee keer mag belasten, en dat is precies wat de Vlaamse regering wél doet. De Turteltaks is een dubbele belasting op ons energieverbruik.”

Het afschaffen van de Turteltaks is een zware nederlaag voor de Vlaamse regering. “Vorig jaar al voorspelde ik dat de Turteltaks wel eens het Waterloo van de Vlaamse regering zou kunnen worden”, brengt Peter Mertens in herinnering. “De woede over de Turteltaks zit zeer diep, bijna 20.000 mensen steunden het Turteltaksproces. Vandaag krijgen we gelijk.”

De PVDA noemt het wel “onbegrijpelijk” dat het Grondwettelijk Hof de Turteltaks wel vernietigt, maar zonder terugwerkende kracht. “Consumenten kunnen de Turteltaks die sinds maart 2016 betaald werd, dus niet terugvorderen. Dat is totaal inconsequent. Het Hof moet ons juridisch over de hele lijn gelijk geven, maar plooit hier duidelijk voor het politieke establishment.”

“Hoe dan ook, vandaag vieren we feest”, besluit Peter Mertens. “Vanaf 2018 moet niemand nog Turteltaks betalen. Na anderhalf jaar campagne halen we onze slag thuis. Het is de PVDA die de term ‘Turteltaks’ muntte die minister Turtelboom uiteindelijk de kop kostte, maar wij hebben altijd gezegd: het ontslag van minister Turtelboom volstaat niet, ook de Turteltaks zélf moet verdwijnen. En kijk: wat velen onmogelijk achtten is vandaag realiteit.”

Tags:
Turteltaks