Hobokenaren steunen Turteltakspetitie

Op de eerste mooie lentedag van het jaar ging een tiental leden van de PVDA van Hoboken op bezoek in twee wijken met de Turteltakspetitie. “De regering maakt een gat in de begroting van meer dan drie miljard, terwijl wij allemaal maar meer moeten betalen”, reageert een ondertekenaar van de petitie. De wijktocht viel alvast in goede aarde bij heel wat inwoners van Hoboken.

De PVDA-afdeling van Hoboken trok op zaterdag 12 maart met een tiental leden erop uit met de Turteltakspetitie in twee Hobokense wijken. De tocht liep door de wijk Moretusburg vlakbij de fabriek van Umicore en de wijk rond de groepspraktijk van Geneeskunde voor het Volk. Met deze wijktocht wilde de afdeling de buurtbewoners informeren over de verhoging van de elektriciteitsfactuur en hen overhalen zich achter het verzet tegen de onrechtvaardige Turteltaks te scharen. Maar ook gewoon een babbeltje slaan en kennismaken met de inwoners van de wijk.

Ter voorbereiding van de wijktocht kwamen de deelnemers samen voor een korte voorbereidende babbel, een tas koffie en een koffiekoek. Andries en Marie-José zetten daarbij meteen de toon: “Wij zijn vanochtend al in onze straat rond gegaan. Voilà, hier al een volledig ingevuld petitieblad!”

Wijktocht: leerrijk, gezellig en soms hilarisch

Voor veel leden is het de eerste wijktocht. Hoe zullen de Hobokenaren reageren wanneer je aanbelt? Ook voor Abdou is het de eerste keer, en dus allemaal even wennen. Na een paar gesprekken is hij op dreef. Abdou gaat binnen bij een kennis die toevallig in de wijk woont en mag daar twee petitiebladen achterlaten. “Ik bel je volgende week op. Merci!”

Een wijktocht kan best gezellig en bij momenten heel grappig zijn. Op de tocht spreken de deelnemers mensen aan van overal: Kosovaren, Polen, Kroaten, Marokkanen, Turken. “Leg het maar eens uit, ‘zonnepanelen’ in het Engels: ‘Solar-panelen’. We begrepen elkaar”.

We kunnen wél iets veranderen

De meeste Hobokenaren steunen de petitie en de acties tegen de Turteltaks: “Als het is om deze taks niet te moeten betalen, teken ik direct”. “De vorige keer heb ik op de N-VA gestemd. Dat ga ik alleszins niet meer doen. Wij betalen allemaal meer en zij maken een gat in de begroting van meer dan drie miljard”. “Goed bezig, mannen! Veel succes en hopelijk haalt het iets uit, hé!”

“We kunnen toch niets veranderen aan de Turteltaks”, was toch een veelgehoorde vraag op deze tocht. “Toch wel”, reageert Jan. “Na de PVDA, wil nu ook Test Aankoop met een proces de regering dwingen de Turteltaks in te trekken. Met de Turteltaks voert de Vlaamse regering een taks in op ons energieverbruik, terwijl de federale regering dat eerder ook al deed. Twee keer hetzelfde belasten, dat is ongrondwettelijk. Daarbij, de taks is ook onrechtvaardig omdat alleenstaanden en gezinnen in verhouding meer betalen voor hun stroom dan grote bedrijven die veel verbruiken.”

Zowat iedereen tekent de petitie: van een jong koppel dat aan het verbouwen is, tot een oude dame in peignoir. Op verschillende plaatsen wordt de petitie achtergelaten. Deze nieuwe enthousiaste medewerkers kunnen de volle petitiebladen terugbezorgen aan de PVDA-leden.

Het goede weer heeft zowel voor- als nadelen. Voordeel: de Hobokenaren die de deur openen, zijn over het algemeen blijgezind en nemen de tijd voor een ‘klapke’. Nadeel: door het goede weer zijn veel mensen erop uitgetrokken en blijft de deur gesloten. Bij de woningen waar niemand thuis is, wordt een kort briefje achtergelaten met daarop de mogelijkheid de petitie te tekenen. Dat kaartje kan teruggestuurd worden naar het PVDA-lid dat in de buurt woont.

Binnen een maand plant de PVDA van Hoboken een volgende wijktocht. Meer info vind je hier.

Teken de petitie

Doe mee met het proces