Draagvlak om Arena open te houden groeit - districtsraad Deurne steunt advies PVDA

Het Antwerpse stadsbestuur wil het Arena zwembad sluiten. De stad wil jaarlijks meer dan één miljoen euro wegschenken aan de uitbater van een groot bovenlokaal recreatief zwembad. En daar offert het stadsbestuur een drukbezocht en populair publiek zwembad voor op. Waar het stadsbestuur geen rekening mee hield is dat het verzet tegen de sluiting van het zwembad week na week groeit én dat nu ook de districtsraad van Deurne een advies stemt om Arena open te houden.

“De dag dat het nieuw recreatief zwembad de deuren opent, sluit zwembad Arena”, liet schepen Van Campenhout weten in GVA van 15 februari. In hetzelfde artikel vertelt hij ook dat hij op zoek is naar een draagvlak in Deurne. “Wel, wij hebben goed nieuws”, reageert Kristof Vissers, fractievoorzitter van PVDA Deurne. “Wij hebben een draagvlak gevonden in Deurne, een erg breed draagvlak om het Arena zwembad open te houden en te renoveren.”

Sinds eind januari bevraagt PVDA Deurne inwoners van Deurne en omstreken over het zwembad. Jongeren, senioren, ouders en sportievelingen, iedereen vult de enquête nu al gretig in.* “Toen we de eerste keer met onze enquête aan Arena stonden, bleken heel veel mensen nog niet op de hoogte van de plannen van het stadsbestuur. Maar dat beeld hebben we de laatste weken wel zien omslaan. Nu is een groot deel van de bevraagden wél op de hoogte… En woest ook. Het toont in ieder geval het belang van mensen te horen en informeren en geeft ons nog een reden om door te gaan met onze enquête” zegt Kristof Vissers.

Vrijdag 17 februari kregen alle gemeente- en districtsraadsleden bovendien een Open Brief van heel wat ouderverenigingen van scholen uit Deurne en Brogerhout. Zij stellen vast dat er een tekort is aan kwalitatieve zweminfrastructuur op wandelafstand van onze Antwerpse scholen. Arena zwembad sluiten is dus een heel slecht idee. Kristof Vissers vindt dit initiatief van de oudervereniging een prachtig staaltje van burgerverzet: “We merkten al dat heel wat mensen die we aanspraken met onze enquête ook zelf aan de slag willen, net omdat het zwembad zo populair is in deze wijken. Dat deze ouders zich verenigen, een erg straf dossier opbouwen over het tekort aan zwembaden, én daar ook op een knappe manier mee naar buiten komen, is fantastisch.”

Door deze druk van onderuit lijkt er ook een draagvlak te komen bij de Deurnese politieke partijen. Nochtans verklaarde schepen Van Campenhout ook in de krant dat het district Deurne vragende partij is om op de plaats van het Arena zwembad een nieuwe sporthal te bouwen. “Het zou mij echt verbaasd hebben mochten we geen steun gevonden hebben voor ons advies. Ik kon niet geloven dat de meerderheid van de districtsraadleden zo vervreemd is van wat een groot deel van de Deurnenaars wil. Jammer dat N-VA, Open VLD en CD&V, niet toevallig de partijen van het stadsbestuur, het belang van Arena nog niet onderkennen. We zijn op de goede weg, maar de oproep van de bevolking zal nog wat luider moeten klinken.”

Enkele getuigenissen op de enquête

“Het is dichtbij, ze zijn er vriendelijk. Het is er goed van temperatuur en niet duur.”

"Dichtbij; mooie ligging in groene zone (combinatie zwemmen – buiten spelen); goede infrastructuur, proper, vriendelijk personeel.”

“Een echt buurtzwembad dat een normale toegangsprijs heeft die sociaal aanvaardbaar is. Een sportief zwembad dat niet mediagericht is en dat echt voor de mensen van Deurne is.”

“Meest complete sport. Elke kleine gemeenschap moet een zwembad hebben. Wezenberg is altijd veel te druk”

“De familiale sfeer, een sociale ontmoeting met andere zwemmers. De lange openingsuren zijn een pluspunt.”

"Sporten in de buurt tegen betaalbare inkomprijs.”

Trainer schoonspringen: “Er zijn nergens anders springplanken om te schoonspringen. Dat was ons wel beloofd, maar we zien er niks van. Ze maken onze sport kapot. Ze hebben ons veel beloofd en niks gedaan. Wij komen van ver m hier te springen, we komen hier al 20 jaar.”

“Omdat er een plonsbadje is. Een leuke, sociale en gezellige omgeving, gemakkelijk bereikbaar.”

“Omdat het in de buurt is en belangrijk voor de kinderen.”

“Ik vind niet dat ze dat hier moeten sluiten om te investeren in een privé-zwembad voor toeristen. Dat draait hier goed, hier is altijd veel volk, waarom zouden ze dit moeten sluiten.”

“Het is dichtbij en het kinderbad is ideaal voor startende zwemmers. De omgeving onderweg geeft je een vakantiegevoel.”

“Voor den Afrijs”

“Hét Arenazwembad ‘hartje’”