De genomineerden voor de prijs 'Franken Teut 2016'

Dit jaar reiken we voor de achtste maal de Franken Teut prijs uit. Naar jaarlijkse gewoonte doen we dat op onze nieuwjaarsreceptie. De stemming werd ondertussen afgesloten. De resultaten worden binnenkort bekend gemaakt. De winnaars gaan naar huis met een beeldje van Lebuïn D’Haese. Hieronder ontdek je alle genomineerden.

• Sociaal Werk Actienetwerk (SWAN) voor de strijd ‘sociaal werk is niet te koop’

Toen het stadsbestuur in maart 2016 in de krant aankondigde dat ze de sociale zorg wilde vermarkten, twijfelde het Sociaal Werk Actienetwerk niet. Ze startten een campagne onder de slogan ‘sociaal werk is niet te koop’. SWAN brengt sociaal werkers bijeen, maar ook de (ex-)dakloze cliënten en iedereen die sociaal werk een warm hart toedraagt. Ze maken héél duidelijk dat zo’n vermarkting de ziel uit het sociaal werk haalt. Het mensenrechtenwerk staat op het spel. Sinds mei organiseerde SWAN maandelijks betogingen en acties aan het stadhuis en de OCMW-raad. SWAN zocht succesvol aansluiting bij de vakbonden, en bij de studenten, docenten en professoren. De laatste acties werden samen georganiseerd. Alle acties samen overtuigden de provinciegouverneur om de klachten tegen de ‘verkoop’ van daklozencentrum De Vaart als ontvankelijk te beschouwen. Het OCMW moet haar huiswerk opnieuw maken. Maar de strijd is nog niet gestreden en er werden al nieuwe acties gepland. Wordt vervolgd!

• Werknemers en vakbondsdelegaties bij Van Hool

In Koningshooikt, op een boogscheut van Lier ligt het grootste metaalbedrijf van de provincie Antwerpen. Meer dan 3.500 werknemers werken er aan bussen, trambussen en opleggers. Generaties vakmanschap bouwen er aan de mobiliteitsoplossingen voor vandaag en voor morgen.

De werknemers van Van Hool en hun vakbondsdelegaties ABVV, ACV en ACLVB, hebben zich de afgelopen jaren massaal verzet tegen het beleid van de regering. Zo waren zij telkens met enkele honderden aanwezig op de acties en manifestaties.

Ook aan de piketten tijdens de stakingsacties in het voorbije jaar namen zij de onrechtvaardige beslissingen van de regering onder vuur. “Langer werken is gewoon niet mogelijk” en "hoog tijd voor een sociaal beleid" hoorde je vaak aan de poort… Door hun strijdbare houding zijn zij een voorbeeld voor vele collega’s in andere bedrijven.

• Holebi-vereniging Merhaba

Merhaba betekent “Welkom” in het Arabisch en Turks.  Het is ook de naam van de organisatie die eind jaren negentig werd opgericht door holebi's en transgenders met roots in de Maghreb, het Midden-Oosten en Turkije.

Merhaba helpt mensen vooruit  ongeacht hun leeftijd, nationaliteit, etnische achtergrond, geaardheid, geslacht, godsdienst, levensovertuiging, opleiding, maatschappelijke positie of wettelijk statuut. Maar Merhaba doet veel meer dan dat.  Merhaba is de organisatie van dialoog tussen bevolkingsgroepen en strijdt actief  tegen homofobie én racisme.

Merhaba brengt mensen samen in een maatschappij waar het opdelen in hokjes de goede verstandhouding in de weg staat. Merhaba schreef vorig jaar: "Mensenrechten zijn een zaak van alles of niets. Als we tot echte gelijkwaardigheid willen komen van álle holebi’s en transgenders, dan moeten we vechten tegen álle vormen van uitsluiting, discriminatie of geweld."

• Muziek- en theaterhuis Rataplan

Het voorbije jaar lokte vzw Rataplan in Borgerhout met meer dan tweehonderd activiteiten maar liefst om en bij de vijftienduizend toeschouwers. Met haar brede programmatie biedt ze muziek, theater, workshops enz. aan een zeer divers publiek. Een ticket voor een voorstelling of concert kost niet meer dan het gemiddelde bioscoopticket. Een bewuste keuze om het aanbod laagdrempelig te houden. Uniek is de samenwerking met tachtig vrijwilligers. Toch besliste minister Sven Gatz om de jaarlijkse werkingstoelage aan Rataplan volledig te schrappen vanaf 1 januari dit jaar. Daarop besliste het district Borgerhout Rataplan in 2017 te steunen met een bedrag van 75.000 euro. Het Werkhuys toont zich solidair en zal daarom geen aanspraak maken op een toelage van het district Borgerhout. De Roma van zijn kant zal de promotie voor Rataplan op zich nemen. Ondertussen worden er al benefietconcerten georganiseerd om de financiële put te vullen. Rataplan zal beroep moeten doen op andere subsidies om rond te komen. Rataplan heeft zijn werking moeten afslanken van 6 naar 4 vaste medewerkers.

• Vredestocht van Leonardus Vercauteren

In mei vertrok Leo Vercauteren in Nieuwpoort te voet voor een tocht van 4000 kilometer, langs het front van de eerste wereldoorlog. Zijn inspiratie vond hij in het boek “De groote klassenoorlog” van Jacques Pauwels. Na 6 maanden kwam hij aan in Gallipoli in Turkije. Hij werd daar ontvangen als een vredesapostel. De gepensioneerde havenarbeider en syndicalist droeg een rugzak van 17 kilo. Hij deed 10 landen aan, en tokkelde elke avond zijn avonturen en zijn ontmoetingen met mens en dier op zijn smartphone, in 188 reisverhalen op zijn blog. Wekenlange regen in Frankrijk, de Dolomieten in Italië, een gevaarlijke 'Klettersteig' in Slovenië: niets hield hem tegen.

Leo verzamelde al meer dan 4.000 euro voor zijn drie doelen: (a) UNICEF project voor kindsoldaten – (b) vzw Kindergeluk – (c) Liga voor de rechten van de mens.

• Koepel Fiets&Werk

Op 10 maart 2016 voerde Fiets&Werk, de koepel van fietspunten, actie aan verschillende stations in ons land. In haar besparingsdrift zou de NMBS nog slechts instaan voor 15 van de 41 bestaande fietspunten. De actievoerders waren vastberaden de fietspunten open te houden vanwege hun belangrijke ecologische functie (meer gebruik van de trein en de fiets voor woon-werkverkeer) en vanwege hun belangrijke sociale functie (minder fietsdiefstallen en zwerfvuil aan de stations, én een belangrijke vorm van sociale tewerkstelling).

De actievoerders haalden een mooie overwinning binnen. De steden en gemeenten namen de financiering van de NMBS over en zo konden alle fietspunten behouden blijven.

• Skiclub Zondal

Een skiclub die 50 jaar bestaat, een club met 630 leden en 58 wedstrijdskiërs, een club met een sterke jeugdwerking én een aparte werking voor blinden en slechtzienden, een club waar één uur skiën slechts 7,5 euro kost. Je zou denken dat het stadsbestuur skiclub Zondal in de bloemen zet voor haar sociale rol in deze stad. Maar dat is buiten N-VA schepen Van Campenhout gerekend. In oktober 2016 besliste hij dat de club haar deuren moet sluiten in 2017.

De leden van skiclub Zondal blijven niet bij de pakken zitten: ze verzamelden met 150 leden aan de gemeenteraad en overhandigden een petitie met 5.000 handtekeningen. Ook op dit moment houden ze de skibaan gewoon open, ondanks de pesterijen en chantage van het stadsbestuur.