Arbeiders CNH-Antwerpen zijn de werkdruk beu

Maandagochtend heeft een deel van de arbeiders bij Case New Holland het werk neergelegd uit onvrede met de werkomstandigheden. Daardoor ligt een groot deel van de fabriek van tractoronderdelen in de Antwerpse haven stil, en vallen de zusterplants in Engeland en Oostenrijk zonder materiaal.

Het bedrijf assembleert drivelines (achterassen en versnellingsbakken) en losse onderdelen voor de zusterplants. Een vijftigtal arbeiders van de afdelingen logistiek, receiving en lijnbevoorrading hebben het werk neergelegd omdat ze de chaotische werkomstandigheden beu zijn. De werkdruk is ondraaglijk en ondanks dat de vakbonden dit al maanden aankaarten, verandert er amper iets.

Er heerst al langer onvrede op het bedrijf, eind verleden jaar deelde de directie mee dat een vierde onderdeel van de CAO 90 niet wordt uitbetaald omdat er één doel niet werd behaald. Hier was veel ongenoegen over, vooral omdat de fout bij de directie lag. Na een mislukte verzoeningspoging werd door de vakbonden een stakingsaanzegging ingediend.

Derde stakingsdag bij CNH-Antwerpen

De directie doet voorstellen, maar de arbeiders vertrouwen het niet en vinden de voorstellen onvoldoende om de problemen op te lossen. De directie zegt verder te willen onderhandelen, maar eist dat iedereen eerst aan het werk gaat, dat achterstanden moeten weggewerkt worden om dan de medewerkers individueel te bevragen. Wat de arbeiders weigeren, gesteund door hun delegees. Op woensdag riep de directie zelfs deurwaarders op om de staking te breken. Bovendien zit de discussie ook strop over de betaling van de stakingsuren. De arbeiders krijgen wel stakingsgeld uitbetaald maar vinden dat de directie, die met haar beleid het conflict heeft uitgelokt, het geleden loonverlies moet betalen.

De actie toont nog maar eens aan hoe wereldvreemd het beleid is van N-VA, CD&V en VLD die met de Wet Peeters de mogelijkheden van flexibiliteit in de bedrijven nog verder willen vergroten. En dat terwijl de omstandigheden vandaag al vaak onwerkbaar zijn. De PVDA steunt daarin de werknemers die paal en perk willen stellen aan de werkdruk die alsmaar toeneemt..

Tags:
CNH