A-team van PVDA klaar voor sprong stad naar provincie

Met veel enthousiasme kwamen meer dan 200 afgevaardigden van de Antwerpse afdeling van de PVDA zaterdag 17 december samen voor de slotzitting van haar provinciaal congres. De linkse partij blaakt opnieuw van zelfvertrouwen en wil bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 doorbreken in alle centrumsteden van het land, met een speciale klemtoon op de provincie Antwerpen.“In 2012 waren we al de verrassing met de doorbraak in Luik en Antwerpen. In 2018 willen we ook in de centrumsteden doorbreken om een olievlek-scenario mogelijk te maken. Alleen al in de provincie Antwerpen willen we dan in minstens 8 steden en gemeenten verkozenen halen”, aldus nationaal voorzitter Peter Mertens.

De vorige gemeenteraadsverkiezingen verbaasde de Antwerpse PVDA vriend en vijand met een doorbraak in de stad Antwerpen met maar liefst 8 procent van de stemmen, goed voor vier verkozenen op het schoon verdiep. In 2018 wil de PVDA de verrassing van de provincie worden met een doorbraak met gemeenteraadsleden in Mechelen, Turnhout, Heist-op-den-Berg, Geel, Brasschaat, Mortsel en Boom.

“Wij hebben veel geïnvesteerd in de opbouw van nieuwe lokale afdelingen die actief zijn in de wijken. Dat zit in ons DNA.”, lacht Mertens. “Acties rond het behoud van openbaar vervoer, rond de jongeren- en ouderenzorg, rond publieke infrastructuur zoals zwembaden en bibliotheken, overal kom je de PVDA tegen. We doen er iets aan, en dat appreciëren de mensen. We doen dat niet om de postjes of om langs de kassa te passeren, maar wel om samen met mensen verandering af te dwingen.”

In meer dan 20 Antwerpse steden en gemeenten lijsten van authentiek links

In Mechelen schuift PVDA een duo naar voren. Boegbeeld Dirk Tuypens, acteur bekend van de politieserie Witse, en Nadia Charradi, Mechelse syndicaliste in hart en nieren, zullen de lijst trekken. “In Mechelen haalden we met de federale verkiezingen 5,26% van de stemmen. Als we dit resultaat bevestigen zit ik in de raad, maar we gaan voor een stijging zodat ik samen met Nadia, die broodnodige constructieve linkse oppositiestem kunnen vormen,” zegt Dirk Tuypens.

In Turnhout wil Wout Schafraet, festivalorganisator en trombonist, de gemeenteraad naar links blazen. Hij wordt stilaan de kiezel in de schoen van burgemeester Eric Vos (lijst T.I.M.) met acties tegen het vuilnissysteem Diftar (DIEFtar in de volksmond), het schrappen van de bus naar Zevendonk en de onthullingen over de prijsstijging van het nieuwe Turnhouts zwembad. Ook de binken lusten de nieuwe linkse wind in de hoofdstad van de Kempen.

“De PVDA zal in een twintigtal gemeentes in de provincie een verkiezingslijst indienen zoals Kalmthout, Herentals, Duffel en Lier. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van zes jaar geleden. In heel wat steden en gemeenten is de kans op verkozenen reëel, zodat we opnieuw kunnen uitgroeien tot dé verrassing van de gemeenteraadsverkiezingen. Dit keer dan op provinciaal vlak”, aldus Mertens.

Met het A-team de vierde grootste partij van ’t stad blijven

In de stad Antwerpen is de PVDA de vierde grootste partij met 21 raadsleden. Dat zijn vier gemeenteraadsleden en zeventien districtsraadsleden die zich dag in dag uit inzetten voor een stad op mensenmaat. De authentieke en jonge ploeg van de PVDA bepaalt vaak mee het politieke debat en brengt de problemen van de straat op de raad. In 2012 verraste de PVDA met meer dan 8 procent van de stemmen. Die uitslag werd in 2014 in het kanton Antwerpen opnieuw bevestigd met een kleine 10 procent van alle stemmen. Uiteraard wil de PVDA ook opnieuw in de districtsraden en de provincieraad bevestigen.

“We hebben een heel mooi A-team”, lacht provinciaal voorzitter Wouter Van Damme. “Een A-team met boegbeeld Peter Mertens, die net vandaag zijn nieuw boek uitbrengt. Graailand, een alternatief op de graaiende elites en de politiek van zelfbediening. Daarnaast zijn er uiteraard ook Zohra Othman, schepen in Borgerhout, Mie Branders, dokter voor het volk en gemeenteraadslid in Antwerpen, en gemeenteraadslid Mohamed Cheeba. Bij dat kwartet komen nu twee nieuwe namen: Lise Vandecasteele, het jonge OCMW-raadslid dat haar tanden heeft vastgebeten in het dossier van de vermarkting van de zorg, en onlangs ook samen met anderen bekwam dat de overname van de daklozenopvang door G4S voorlopig niet doorgaat. En Jos D’Haese, één van de grootste politieke talenten van zijn generatie, dixit verschillende mensen die het kunnen weten.”

Op het provinciaal congres kreeg de linkse partij ook een mandaat - met 86% - om gesprekken aan te gaan met Groen en Sp.a over een eventueel kartel. “Het gaat om gesprekken, maar daar moet je natuurlijk met meerdere partijen voor zijn.”, zegt Peter Mertens. “We zullen wel zien of de deuren dicht blijven, zoals vandaag. Of ze opengaan. Moest er een kartelvoorstel komen, dan moeten we dat in elk geval voorleggen aan een nieuw provinciaal congres. Onze afgevaardigden hebben het laatste woord. En wat er ook van zij, wij blaken in elk geval van ambitie om authentiek links verder op de kaart te zetten. Zowel in de stad als in de provincie.”

Samengevat, het A-team. Nu nog op fiche, vanaf 2018 in de gemeenteraad ;-)

• Peter Mertens, de voorzitter van de PVDA, en auteur van Graailand. Hij moest in 2012 enkel Bart De Wever, Patrick Janssens en Filip De Winter laten voorgaan in voorkeurstemmen in Antwerpen
  • Zohra Othman, de Borgerhoutse schepen die maar liefst tien keer meer kinderen en jongeren naar sport en spel wist te begeleiden.
  • Lise Vandecasteele, het OCMW-raadslid dat maandelijks met honderden sociaal werkers en studenten op de barricades staat tegen de vermarkting van het sociaal werk
  • Mie Branders, gemeenteraadslid met een groot hart voor mensen in nood en allergisch voor de uitverkoop van onze kinderopvang aan buitenlandse multinationals.
  • Mohamed Chebaa, het enige Antwerpse gemeenteraadslid dat om 5u ’s morgens uit de veren moet om als elektricien te aan de slag te gaan op de Scheldelaan in de Antwerpse haven
  • Jos D’Haese, welbespraakte bioloog in opleiding en initiatiefnemer van het interculturele stadsfestival “Diversity In Antwerp City”.